Zarządzenie likwidacji firmy wyłącza ochronę przed zwolnieniem
Pracodawca nie może wypowiedzieć umów o pracę pracownikom szczególnie chronionym przed powzięciem uchwały o otwarciu likwidacji. Ze zwolnieniami nie musi jednak czekać do zakończenia postępowania likwidacyjnego.
W związku z ograniczeniami działalności spowodowanymi pandemią Covid-19 wielu pracodawców, szczególnie w najciężej dotkniętych branżach, decyduje się na zakończenie działalności i zwolnienie pracowników. Na gruncie prawa pracy ogłoszenie likwidacji firmy wiąże się z szeregiem uprawnień w zakresie redukcji zatrudnienia. Od kiedy pracodawca może z nich skorzystać i jakie wiążą się z tym ryzyka?
Koniec szczególnych uprawnień
Likwidowany pracodawca ma prawo wypowiedzieć umowy o pracę wszystkim pracownikom, nawet tym szczególnie chronionym. Zgodnie bowiem z art. 411 kodeksu pracy po ogłoszeniu likwidacji wyłączona jest ochrona pracowników w wieku przedemerytalnym, przebywających na urlopie oraz w trakcie innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy.
Co więcej, pracodawca w likwidacji może wypowiedzieć umowę o pracę pracownicy w ciąży oraz pracownikowi przebywającemu na urlopie macierzyńskim (po uzgodnieniu terminu rozwiązania umowy o pracę z zakładową organizacją związkową) bądź urlopie wychowawczym. Wyłączona jest również ochrona pracowników na podstawie przepisów szczególnych, np. ochrona trwałości stosunku pracy działaczy związkowych.
Ułatwiona procedura
Pracodawca w likwidacji nie ma obowiązku zawiadamiania zakładowej organizacji związkowej o zamiarze wypowiedzenia pracownikowi umowy o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta